با چشمان شب بو ببینید!

۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

هنوز مانده از این قصه صفحه‌ای دیگر...

فُرودین

همچنان ما همه از رسم تو خط می‌گیریم
رفته‌ای باز مدد از تو فقط می‌گیریم


نه فقط دست زمین از تو، تو را می‌خواهد
سالیانی‌ست که معراج خدا می‌خواهد-


زیر پای تو به زانوی ادب بنشیند
لحظه‌ای جای یتیمان عرب بنشیند


بعد از آن روز که در کعبه پدیدار شدی
یازده مرتبه در آینه تکرار شدی


بار دیگر سپر و تیغ و علم را بردار
پا در این دایره بگذارا؛ عدم را بردار


باز هم تیغ دودم را به کمر می‌بندی
باز هم پارچۀ زرد به سر می‌بندی


تا که شمشیر تو در معکره‌ها هو بکشد
نعرۀ حیدری «أین تَفرّوا» بکشد


باز از خانه می‌آیی به خداوند قسم
رستخیزانه می‌آیی به خداوند قسم


تا زمین باز هم آباد شود باز بیا
ای بزنگاه ازل تا به ابد باز بیا


تازه این اول قصه‌ست حکایت باقی‌ست
ما همه زنده بر آنیم که رجعت باقیست


رفته ساقی که قدح پر کند و برگردد
عرش را غرق تحیّر کند و برگردد


دیر یا زود ولی می‌رسد از راه آخر
یک نفر عین علی می‌رسد از راه آخر


می‌نویسم که شب تار سحر می‌گردد
یک نفر مانده از این قوم که برمی‌گردد


دفتر قصه ورق می‌خورد آرام آرام
می رود قصّۀ ما سوی سرانجام آرام...

منبع: "تحیّر، مثنوی-غزل‌های علوی، سراینده: سید حمیدرضا برقعی، ص 91 و 92"


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
زینب سادات محمودی مهریزی

درس‌هایی از واپسین روزهای زندگی امیرالمونین علیه السلام

دوستان یک سایتی هست، از پایگاه‌های مجموعه «آی نور» -که در نشر معارف شیعه واقعا جزء بهترین‌ها هستند- به نام «امام علی علیه‌السلام» و مطالب بسیار زیادی در اون می‌تونید درباره شخصیت این انسانِ کامل و مردِ بزرگ تکرارنشدنیِ تاریخ، مطالعه و استفاده کنید.

می تونید با کلیک بر روی: درس‌هایی از واپسین روزهای زندگانی امیرالمومنینعلیه‌السلام ؛ وارد این پایگاه بشید و بجز این مقاله، از بقیه مطالب خوبش بهره ببرید.

التماس دعا؛ یاحیدر!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
زینب سادات محمودی مهریزی

علت اصلی روی‌گردانی مردم از امام علی ع چه بود؟!

بخوانیم از بیانات استاد علیرضا پناهیان: 

  • روگردانیِ مردم از علی(ع) علت‌های مختلفی داشت. یکی اینکه ایشان بسیار محکم، قاطع، باصلابت و گاهی خشن بود. دوم اینکه چون علی(ع) خویشانِ مشرک آنها را کشته بود، نسبت به او کینه داشتند. سوم اینکه ایشان درباره بیت‌المال سخت‌گیر بود و آن را به خلافِ عدالت، بذل و بخشش نمی‌کرد. چهارم اینکه از امیرالمومنین(ع) نمی‌شد راحت پُست و مقام گرفت!
  • اما هیچ‌کدام از این سخت‌گیری‌ها نمی‌تواند علت اصلیِ روگردانی مردم از علی(ع) باشد زیرا حاکمان بسیاری بوده‌اند که خیلی سخت‌گیر و خشن بودند، ولی مردم از آنها تمکین می‌کردند.
  • اگر روان‌شناسانه نگاه کنیم، می‌بینیم که آدم‌ها دوست دارند امیدوار باشند؛ هرچند اَلکی و دروغی و با فریب‌دادنِ خودشان! آدم‌ها آن‌قدر دوست دارند امیدوار بشوند و خودشان را فریب بدهند که این همیشه ابزاری در دست سیاستمدارها بوده است، امروز هم خیلی از سیاستمداران جهان-خصوصاً در کشورهای به اصطلاح قدرتمند- از این ابزار برای عوام‌فریبی استفاده می‌کنند.
  • رهبران سیاسی اگر به قصد فریب، به مردم امید الکی بدهند خائن هستند. رهبران سیاسی باید واقع‌بینانه با مردم صحبت کنند؛ گاهی این صحبت‌ها ممکن است تلخ باشد. رهبران خوب، مظلوم می‌مانند چون حاضر نیستند امیدِ الکی بدهند.
  • امیددادن الکی اگر عمومی باشد، عوام‌فریبی و اگر خصوصی باشد لابی‌گری است. امیرالمؤمنین(ع) در آن شرایط سخت، امید الکی به کسی نداد لذا نخبگان و مردم از او روگردان شدند.
  • معصومین هرگز حاضر نشدند به کسی امیدِ الکی بدهند. رسول خدا(ص) هرگز به نخبگان قریش، امید بیخود نداد. امیرالمومنین(ع) هم امید الکی به خوارج نداد. امام حسن(ع) با مردم، شفاف سخن گفت و وقتی دید که آنها مرد جنگ نیستید؛ با معاویه صلح کرد. امام حسین(ع) هم هرگز نخواست با عوام‌فریبی، پیروز شود.
  • حضرت امام(ره) هم از ابتدا، یک‌ذرّه به منافقین روی خوش نشان نداد. در ماجرای بنی‌صدر هم حاضر نشد به نفع رقیب او در انتخابات، اظهار نظر کند. رهبر انقلاب هم در فتنۀ 88 کوتاه نیامد؛ اگرچه بسیاری از نخبگان، ایشان را تنها گذاشتند.
  • ما باید سیاست را با سلامت و صلابت به جامعه آموزش بدهیم، تا اگر مردم ببینند یک سیاستمدار با عوام‌فریبی، دارد امیدِ الکی می‌دهد، از او بدشان بیاید و بگویند «چه آدم بی‌شخصیتی است!»
  • چه کسانی باید سیاستِ سالم را آموزش دهند؟ یکی آموزش و پرورش: بچه‌ها باید سیاست‌فهم بشوند تا بدانند عوام‌فریبی و لابیِ نابجا، خباثت است. دوم: مساجد و هیئات مذهبی که باید بحث‌های دقیق سیاسی و علّت‌های مظلومیت ائمه(ع) را به مردم بگویند. سوم: رسانه‌ها، روزنامه‌ها و رسانه‌ها نباید مانند غربی‌ها بازویِ عوام‌فریبی باشند، بلکه باید سیاست درست را نشان دهند. ما رسانۀ قدرتمندی که این امیدهای الکی را لو بدهد نداریم.
  • در انتخابات اخیر، یک عده‌ای امید الکی ندادند و گفتند: «برجام درست نمی‌شود» اما برخی گفتند: «اینها خیلی تلخ هستند؛ اصلاً امید نمی‌دهند!» و کسانی که به مردم امیدِ الکی ندادند، رأی نیاوردند! سیاستمداران شایسته به مردم امید الکی نمی‌دهند لذا وقتی فضا پُر از عوام‌فریبی باشد آنها برنده نمی‌شوند.
  • باید فضای جامعه را در مقابل «امید الکی» مصون کرد. جامعه باید واقع‌بین باشد تا امید کاذب در آن، پا نگیرد وگرنه طبق روایت، هرکسی با «امید کاذب» زندگی کند به «خوف صادق» برخورد می‌کند(تحف‌العقول/285) «خوف صادق» یعنی بلایی که از آن می‌ترسیدی، بر سرت خواهد آمد. ما امید کاذب غربزده‌ها و شکست‌خوردنش را دیده‌ایم؛ امید صادق اهلِ مقاومت و علائمِ پیروزی‌اش هم را دیده‌ایم.
  • امروز جبهۀ مقاومت با یکی از نرم‌افزارهای قدرتش به‌نام «زینب(س)» جلو آمده است و می‌تواند با این نرم‌افزار-که نمونه‌اش را کسی ندارد- جهان را بگیرد. به نرم‌افزار اربعین نگاه کن! این واقعیت‌ها را ببین و به پیروزی جهانی، امید واقعی و صادق داشته باش. ما الآن بالاترین قدرت را داریم؛ دشمنان ما در مقابل ما ضعیف‌اند و ما قوی هستیم، لذا حماقت است در مقابل دشمن کوتاه بیاییم؛ با امید کاذب، مردم را ذلیل غربی‌ها نکنیم!


پ‌ن: دیدیم که #داعش نابود شد! الان که این پیروزی‌ها را مشاهده کرده‌ایم، آماده‌تریم برای مبارزه با #صهیونیسم و #نابودی_اسرائیل!
این سخنرانی مال یک سال پیشه، اما الان می تونیم نتایج واقعی‌شو لمس کنیم و بیشتر این حرف‌ها رو درک کنیم؛ خصوصا این که شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام هم هست، و سرانجامِ #تنها_گذاشتنِ #امام و امید بستن به امثال #معاویه و #سستی_مردم اون زمان، به خوبی با اتفاقات زمانه قابل تطبیقه.
ما به #تدبیر دروغگویان هم#امیدی نداریم.
ما فقط چشممان به #فرمان #آقا ست؛
هم #روز_قدس می‌آییم و هم راه #انقلاب رو ادامه میدیم ان شاءالله؛ به مدد مولامون امیرالمؤمنینعلیه‌السلام.
یاعلی!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
زینب سادات محمودی مهریزی

هدف از برگزاری روز قدس

امام خامنه ای مدظله العالی:

در آستانه‌ی روز قدسیم؛ روز قدس بسیار مهم است. صرفاً این نیست که ما از یک ملّت مظلومی که از میهن خود و از خانه‌ِی خود رانده شده داریم دفاع میکنیم؛ ما در واقع داریم با این کارمان با یک نظام سیاسی ظالمانه و استکباری مبارزه میکنیم. امروز دفاع از فلسطین، دفاع از حقیقت است؛ حقیقتی بسیار گسترده‌تر از مسئله‌ی فلسطین. امروز مبارزه‌ی با رژیم صهیونیستی مبارزه با استکبار است، مبارزه با نظام سلطه است. همچنان‌که می‌بینید شما که علیه رژیم صهیونیستی حرف میزنید، آن مسئول و سیاستمدار آمریکایی، احساس دشمنی و خصومت با شما میکند؛ احساس میکند که به او ضربه زده‌اید؛ واقع قضیّه هم همین است. بنابراین روز قدس را باید بزرگ دانست، راهپیمایی روز قدس هم خیلی مهم است. ۱۳۹۶/۰۳/۳۱




منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌‌ای حفظه‌ الله تعالی

#القدس_لنا #مرگ_بر_اسرائیل #نحن_القادمون #من_عاشق_مبارزه_با_اسرائیلم #روز_قدس #فلسطین #استکبار_ستیزی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
زینب سادات محمودی مهریزی

اسلام سیاسی و مسلمانی ما

ابتدا؛  فرمایش حضرت آقا:

آن تحلیلی را که حالا باید جلوی انسان بیاورند، تماشا کند، بخواند، دقّت کند، تا به یک نتیجه‌ی عمقی برسد، این را امام همین‌طور نگاه که میکرد میفهمید؛ مرد پخته، مرد آگاه. شما نگاه کنید ببینید روی چه چیزهایی این مردِ حکیمِ پخته‌ی آگاه تکیه کرده، آنها اساسِ مسئله است، مسائل اساسی آنها است. اینها را نبایستی بتوانند تغییر بدهند؛ یک شکل مخالفت با نظام و مخالفت با انقلاب مخالفت با این چیزها است. اگر چنانچه در کارهای ما، در حرفهای ما، در جهت‌گیری‌ها و رویکردهای تبلیغی ما مخالفت با آن مبانی وجود داشته باشد ضدّیّت با انقلاب و ضدّیّت با نظام اسلامی و ضدّیّت با اسلام سیاسی‌ای است که تحقّق پیدا کرده.

بعد از دوران صدر اسلام، اوّلین باری است که اسلامِ صحیحِ نابِ متّکی به قرآن و حدیث در عالم واقع، دارد تحقّق پیدا میکند؛ حتّی در دورانهایی که مثلًا علما، محترم هم بودند، این‌جور نبوده. فرض کنیم در دوران صفویّه؛ خب علما، محترم بودند؛ محقّق‌کَرکی از شام پا میشود می‌آید در اصفهان یا در قزوین یا در کجا و شیخ‌الاسلام کلّ کشور هم میشود؛ پدر شیخ بهایی، خود شیخ بهایی، اینها همه کسانی هستند که جزو علمای بزرگ بودند، خیلی هم محترم بودند، امّا اینها حدّاکثر کاری که میکردند این بود که مثلاً فرض کنید که دستگاه قضاوت را برعهده بگیرند، آن‌هم تا جایی که منافات با برخی از تندروی‌های دستگاه حکومت و سلطنت نداشته باشد؛ وَالّا شاه‌عباس و شاه‌طهماسب و بقیّه‌ی سلاطین، کار خودشان را میکردند، حکومت اسلامی نبود، حکومت دینی نبود. اینکه منشأ و مبدأ احکام حکومتی کتاب و سنّت باشد، روایات ائمّه باشد، از صدر اسلام -یعنی حالا آن مقداری که صدر اسلام بوده، بعد از آن- تا امروز دیگر سابقه نداشته است. امروز در ایران اوّلین بار است که یک چنین حکومتی به‌وجود می‌آید. معنای اسلام سیاسی این است؛ اسلام سیاسی یعنی اسلامی که سیاست اداره‌ی جامعه را و مدیریّت جامعه را برعهده میگیرد؛ یعنی اسلام میشود مدیر جامعه. این بار اوّلی است که در اینجا اتّفاق افتاده است؛ این را میخواهند از بین ببرند، این را میخواهند نابود کنند؛ نابودکردنش هم به همین شکلی است که عرض کردم. ۱۳۹۴/۱۲/۲۵

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
زینب سادات محمودی مهریزی

محورهای بیانات رهبر انقلاب در حرم امام خمینی از سال ۶۸ تا ۹۶

سلام و ادای تسلیت. امروز، رحلت حضرت امام خمینی رحمۀ الله، جان و دل و روح مردمان آزاده جهان، و شیعه واقعی امیرالمومنین علیه السلام، در دوران ماست.
بهترین سخنان رو درباره شخصیّت این مرد بزرگ، یار دیرین و مومن به آرمان‌های انقلاب همو، یعنی حضرت آیت الله خامنه ای حفظه الله تعالی، بیان فرموده‌اند. خواستم مطالبی از بیانات شریف رهبر معظم انقلاب درباره حضرت امام رضی الله عنه رو در وبلاگم بذارم، اما در سایت دفتر حفظ و نشر آثار آقا، مطلب بسیار مفیدی دیدم که اون رو براتون قرار میدم و بنظرم بهترین استفاده رو می‌تونید ازش ببرید.
برای رفتن به صفحه مطلب، اینجا کلیک کنید.
یاحق!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
زینب سادات محمودی مهریزی